Опубліковано: 23-11-2018
Провівши аналіз відомостей/інформації щодо моніторингу реєстраційних дій, поведених нотаріусами –державними реєстраторами (відповідно до ст. 10 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав, ст.1 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань) та результатів моніторингу реєстраційних дій, що здійснює Міністерство юстиції України, відділення Нотаріальної палати України в Кіровоградській області повідомляє наступне:
Протягом 2017-2018 році більше 200 нотаріусів України наказами Міністерства юстиції України зазнали санкцій у виді тимчасового блокування або анулювання доступу до деяких державних реєстрів. Наслідком цього стало ускладнення чи неможливість здійснення цими нотаріусами своєї професійної діяльності, реєстрації речового права та їх обтяження, що виникають за результатом вчинення нотаріальної дії, і водночас захисту і охорони прав та інтересів осіб, що до нього звернулись.
Це питання обговорюється та потребує його врегулювання на законодавчому рівні.
Згідно Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (далі по тексту-Порядок),
п. 4. Моніторинг реєстраційних дій проводиться на підставі відомостей реєстрів за допомогою програмних засобів їх ведення за такими критеріями:
1) порушення строків, визначених Законами;
2) проведення реєстраційних дій в неробочий час;
3) відсутність у реєстрах електронних копій документів, поданих для державної реєстрації, виготовлених шляхом їх сканування;
4) проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень;
5) скасування (видалення) записів з реєстрів;
6) державні реєстратори та/або суб’єкти державної реєстрації, визначені Мін’юстом.
Періодичність моніторингу реєстраційних дій за окремими зазначеними критеріями, перелік державних реєстраторів та/або суб’єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг за критерієм, визначеним у підпункті 6 цього пункту, а також строк, протягом якого проводиться такий моніторинг, визначаються (затверджуються) Мін’юстом з розміщенням відповідної інформації на офіційному веб-сайті.
За результатами моніторингу реєстраційних дій складається відповідний акт в письмовій формі, який засвідчується підписом посадової особи Мін’юсту, що проводила такий моніторинг.
У разі виявлення на підставі акта моніторингу реєстраційних дій порушень порядку державної реєстрації проводиться камеральна перевірка державних реєстраторів та/або суб’єктів державної реєстрації.
У разі виявлення за результатами моніторингу реєстраційних дій фактів неподання юридичною особою державному реєстратору визначеної Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань” інформації про кінцевого бенефіціарноговласника (контролера) юридичної особи посадова особа Мін’юсту в обов’язковому порядку зазначає про такі факти в акті моніторингу реєстраційних дій та складає відповідно до законодавства протокол про адміністративне правопорушення, передбачене частиною шостою статті 16611 Кодексу України про адміністративні правопорушення (п. 5 Порядку).
Камеральна перевірка проводиться на підставі наказу Мін’юсту, яким утворюється комісія у складі не менше ніж трьох посадових осіб Мін’юсту у строк, що не перевищує 14 робочих днів.
Наказ Мін’юсту про проведення камеральної перевірки в обов’язковому порядку розміщується на офіційному веб-сайті (п. 6 Порядку).
Копія наказу Мін’юсту про проведення камеральної перевірки надсилається протягом трьох робочих днів з дня його прийняття разом із супровідним листом державному реєстратору та/або суб’єкту державної реєстрації (п. 6 Порядку).
Результати камеральної перевірки оформляються довідкою, яка підписується усіма членами комісії (п. 9 Порядку), у якій зазначається:
дата проведення камеральної перевірки (число, місяць, рік);
прізвище, ім’я та по батькові посадових осіб Мін’юсту, що проводили камеральну перевірку;
підстава проведення камеральної перевірки;
опис виявлених порушень порядку державної реєстрації (з посиланням на відповідні акти законодавства) із зазначенням підтвердних документів чи відомостей з реєстрів;
пропозиції стосовно змісту рішення за результатами проведеної камеральної перевірки.
За результатами проведеної камеральної перевірки Мін’юст на підставі довідки комісії приймає мотивоване рішення відповідно до Законів у формі наказу (п. 10 Порядку).
Рішення, передбачені пунктами 1 і 2 частини другої статті 371 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та пунктами 1 і 2 частини другої статті 341 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань”, виконуються технічним адміністратором реєстрів (п. 11 Порядку).
Рішення, передбачені пунктом 3 частини другої статті 371 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та пунктом 3 частини другої статті 341 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань”, виконуються посадовою особою Мін’юсту шляхом складення протоколу про притягнення до адміністративної відповідальності.
Рішення, передбачені пунктом 4 частини другої статті 371 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та пунктом 4 частини другої статті 341 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань”, виконуються шляхом надіслання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Мін’юсті подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Копії рішення, прийнятого за результатами проведеної камеральної перевірки, засвідчені в установленому законодавством порядку, надсилаються скаржнику (в разі розгляду скарги), державному реєстратору та/або суб’єкту державної реєстрації протягом трьох робочих днів з дня його прийняття (п.12 Порядку).
Рішення, дії або бездіяльність Мін’юсту можуть бути оскаржені до суду (п. 14 Порядку).
За результатами спілкування з нотаріусами нашої області щодо яких були застосовані санкції у вигляді тимчасового блокування доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, можна зробити висновок, що блокування здійснюється без будь-якого повідомлення, тобто вчинивши нотаріальну дію можна не зареєструвати право набувача.
Враховуючи вище викладене відділення Нотаріальної палати України в Кіровоградській області пропонує систематично здійснювати моніторинг наказів Міністерства юстиції України про проведення камеральних перевірок, які є у відкритому публічному доступі та розміщуються на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України.
Відділення Нотаріальної палати України в Кіровоградській області листопад 2018 року
Помітили помилку в тексті? Будь-ласка, виділіть текст та натисніть Ctrl+Enter. Ми вдячні Вам за допомогу.