Опубліковано: 26-08-2021
ЗАПИТ ДО НОТАРІУСА ВІД НАЦІОНАЛЬНОГО АГЕНСТВА з ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІІ
На сьогоднішній день по всій території України нотаріуси починають отримувати запити від НАЗК з вимогою про надання різноманітної інформації, яка містить нотаріальну таємницю, а також надання належним чином завірених копій правочинів: довіреностей, договорів купівлі-продажу з відчуження нерухомого майна тощо. У подібних запитах посадові особи НАЗК, як правило, посилаються на п. 1 ч. 1 ст. 12 та ч. 2 ст. 13 Закону України «Про запобігання корупції», а також на Порядок проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затверджений наказом НАЗК від 15.04.2020 № 144/20, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.04.2020 за № 362/34645.
При цьому кожен з подібних запитів містить у собі завуальовану погрозу — посилання на ст. 188-46 КУпАП, якою передбачена відповідальність у разі невиконання нотаріусом законних вимог (приписів) НАЗК з питань запобігання корупції щодо усунення порушень законодавства про запобігання і протидію корупції, ненадання інформації, документів, а також порушення встановлених законодавством строків їх надання, надання завідомо недостовірної інформації або не у повному обсязі.
Повноваження НАЗК визначено в ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції», а саме: здійснення контролю та перевірки декларацій суб'єктів декларування, зберігання та оприлюднення таких декларацій, проведення моніторингу способу життя суб'єктів декларування; здійснення державного контролю за дотриманням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, звіту зовнішнього незалежного фінансового аудиту діяльності партій, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей; забезпечення ведення Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення, тощо. З метою виконання вказаних повноважень НАЗК має право одержувати в установленому законом порядку за письмовими запитами від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, необхідну для виконання покладених на нього завдань (п. 1 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про запобігання корупції»), а (ч. 4 ст. 12 Закону України «Про запобігання корупції») відповідно до якої було зобов'язання надавати вже не тільки інформацію, але і документи - виключена відповідно до Закону № 1079-IX від 15.12.2020року Про внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції" щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції.
Як вбачається з вищенаведеного, у переліку осіб, які зобов'язані надавати інформацію відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» на запит НАЗК, немає самозайнятих осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Таким чином, у Законі України «Про нотаріат» НАЗК як суб'єкт, що має право на отримання відповідної інформації є, а в Законі України «Про запобігання корупції» нотаріус як суб'єкт згаданого Закону відсутній. Цей факт є яскравим прикладом прогалин у законодавстві України.
Відповідно до п. 9 розділу III Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, уповноважена особа НАЗК має право відповідно до статей 12, 13 Закону України «Про запобігання корупції» направляти запити про надання документів чи інформації, у тому числі з обмеженим доступом, до державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусів, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, експертів, громадян та їх об'єднань. Таким чином, підзаконний акт, посилаючись на норми закону, включає в себе положення, які цим Законом не передбачені.
До того ж відповідно до частин першої та другої статті 11 Закону України «Про інформацію» не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров'я, а також адреса, дата і місце народження.
Відповідно до статті 21 цього Закону конфіденційна інформація є інформацією з обмеженим доступом. Конфіденційною є інформація про фізичну особу. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.
Україна є демократичною, правовою державою (ст. 1 Конституції України).
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, держава відповідає перед людиною за свою діяльність, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави (ч. 2 ст. З Конституції України).
В Україні визнається і діє принцип верховенства права, Конституція України має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частини 1, 2 ст. 8 Конституції України).
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про нотаріат» нотаріуси або посадові особи, які вчиняють нотаріальні дії, у своїй діяльності керуються законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а на території Республіки Крим, крім того, — законодавством Республіки Крим, наказами Міністра юстиції України, нормативними актами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України).
За таких обставин п. 9 розділу III Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до якого уповноважена особа НАЗК має право відповідно до статей 12, 13 Закону України «Про запобігання корупції» направляти запити про надання документів чи інформації, у тому числі з обмеженим доступом до нотаріусів, не базується на положеннях Закону України «Про запобігання корупції». Але водночас нотаріус повинен дотримуватись положень ст. 8 Закону України «Про нотаріат». Згадана стаття на підставі Закону України від 02.10.2019 № 140-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції» доповнена положенням, відповідно до якого нотаріус на письмовий запит НАЗК надає інформацію виключно про вступ Фізичної особи у права спадкоємця з обов'язковим зазначенням повних даних про таку особу та даних про майно, отримане за правом успадкування.
Також ст. 8 Закону України «Про нотаріат» доповнена положенням про те, що нотаріус повинен надавати довідки про вчинені нотаріальні дії та інші документи, які надаються нотаріусом протягом десяти робочих днів на письмові запити НАЗК.
Правління Відділення НПУ в Кіровоградській області
виконавець Олена Озерна (т: +380665504415)
Відповідно до згаданої норми нотаріус на письмовий запит НАЗК протягом десяти робочих днів зобов'язаний надати НАЗК інформацію, довідки та документи, включно про вступ фізичної особи у права спадкоємця з обов’язковим зазначенням повних даних про таку особу та даних про майно, отримане за правом успадкування.
Також згідно з ч. 8 ст. 8 Закону України «Про нотаріат» довідки про вчинені нотаріальні дії та інші документи надаються нотаріусом протягом десяти робочих днів на обґрунтовану письмову вимогу суду, прокуратури, органів, що здійснюють опе- ративно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування у зв'язку з кримінальним провадженням, цивільними, господарськими, адміністративними справами, справами про адміністративні правопорушення, що знаходяться в провадженні цих органів, з обов'язковим зазначенням номера справи та прикладенням гербової печатки відповідного органу, а також на обґрунтовану письмову вимогу державного виконавця, приватного виконавця за виконавчим провадженням з обов'язковим зазначенням номера виконавчого провадження та реквізитів виконавчого документа, на підставі якого здійснюється виконавче провадження, Національному агентству з питань запобігання корупції на його письмовий запит, здійснений з метою виконання повноважень, визначених Законом України «Про запобігання корупції».
Тобто обсяг інформації, яку зобов'язаний надати нотаріус НАЗК, а також підстави її надання, чітко визначені Законом, і копії документів до такої інформації не належать.
Законом також визначено єдиний випадок, коли нотаріус має право надавати копії документів, а саме: довідки про вчинені нотаріальні дії та копії документів, що зберігаються у нотаріуса, видаються нотаріусом виключно фізичним та юридичним особам, за дорученням яких або щодо яких вчинялися нотаріальні дії. У разі смерті особи чи визнання її померлою такі довідки видаються спадкоємцям померлого. У разі визнання особи безвісно відсутньою опікун, призначений для охорони майна безвісно відсутнього, має право отримувати довідки про вчинені нотаріальні дії, якщо це необхідно для збереження майна, над яким встановлена опіка.
НАЗК та його уповноважені особи не належать до кола осіб, яким можуть бути надані копії документів, що зберігаються у нотаріуса.
За таких обставин я позбавлений законної можливості надати належним чином завірену копію документа, яку Ви вимагаєте, оскільки її надання буде прямим порушенням мною ст. 8 Закону України «Про нотаріат» та може бути підставою для притягнення мене до відповідальності, зокрема за шкоду, спричинену особі внаслідок моїх незаконних дій, та порушенням ст.ст. 11-13 Закону України «Про запобігання корупції».
Приватний нотаріус (підпис) (печатка)
Помітили помилку в тексті? Будь-ласка, виділіть текст та натисніть Ctrl+Enter. Ми вдячні Вам за допомогу.